IMG_9712

Vi träffar Gustav över en lunch och ber honom berätta om sitt jobb:

– Jag jobbar som företagsrådgivare på ett telekombolag. Jobbet innebär att man ska behärska en komplett bearbetning av kunder, från tilläggstjänster till omförhandling av avtal. Och det gäller alla fasta och mobila företagstjänster.

Vad gjorde du innan du slog dig in på den här banan?

– Jag gick samhälle och ekonomi på gymnasiet och efter att jag blev klar började jag jobba som snickare och av en slump blev jag kvar inom det ett par år. Men efter två år kände jag att jag ville göra något av min sociala förmåga och letade mig vidare mot försäljningen.

Vad ska man tänka på ifall man vill ha en liknande roll som dig och lyckas?

– Något jag brukar försöka följa är att efter varje kunddialog både lyckats göra kunden och min arbetsgivare nöjda.  Man måste gilla samspelet med kunder, brinna för att förbättra kundens vardag och göra kunden nöjd. Dessutom behöver man ha en bred kunskap inom sitt område för att kunna förstå deras problem och hitta en bra helhetslösning.

– Jag märker också att erfarenheten från telemarketing är en bra grund för mitt nuvarande jobb.  Det handlar om att möta ständiga utmaningar, vinna förtroende och behärska ett högt jobbtempo.

Vad vill du göra i framtiden?

–  Mitt nästa mål är att få en kompetensroll inom organisationen där jag får bidra med allt det jag har lärt mig sedan jag började jobba med försäljningen 2012. Kanske som teamleader eller som kompetenscoach och hjälpa andra medarbetare att utvecklas.

FAKTA
Namn: Gustav
Ålder: 26
Bor: Södermalm
Från: Stockholm

 

/Redaktionen