När det går lite fel

Förvirrande lönesystem, krångliga försäkringar och kaffemaskiner med touchscreen. I mötet med andra människor väger pedagogik lika tungt som yrkeskunskap. Se vår nya film om hur det kan gå när det sociala samspelet fallerar här!

Redaktionen

Det sociala samspelet

Det sociala samspelet är centralt i alla möten med människor, och inte minst på jobbet. Se våra intervjuer med företagsledare och hur fel det kan gå när den sociala kompetensen fallerar här!

Redaktionen

E-sport som merit

Föreningsaktiviteter och sportengagemang är, speciellt hos ungdomar, väl omtalat när man söker jobb. Andjela Kusmuk, krönikör på techsajten Breakit, påstår nu att få ser värdet i gaming-meriter.

Hon menar att E-sport utvecklar många färdigheter meriterande för arbetslivet. Några nämnda exempel är att arbeta som ett lag, hantera stress och att prata engelska, då samtliga blir en naturlig del av personens vardag.

Läs mer HÄR!

Redaktionen

Privat kontakt mellan chefer och anställda via sociala medier blir allt vanligare. Enligt en ny rapport från Unionen accepterar nästan varannan chef sina medarbetare på Facebook. Experterna är kluvna – är det okej att neka en vänförfrågan?

Marina Ådman, vice ordförande på Unionen, påstår det suddar ut gränsen mellan privat- och arbetsliv och att det är de anställda som förlorar på det i det långa loppet.

Läs mer HÄR!

Redaktionen

Arbetsförmedlingen har på senare fått ta emot kritik för vad som sägs vara en bristande verksamhet. AF ligger nu efter med majoriteten av sina mål och utvecklingen fortsätter att gå åt fel håll.

Fortsatt har myndigheten svårt med att göra av med tilldelade medel. 5,2 miljarder kronor, avsatt till åtgärder för arbetslösa, nyanlända och till lönestöd kommer i år att betalas tillbaka.

Läs mer HÄR!

Ibland sker missförstånd mellan människor på arbetsplatser genom att man förutsätter att ens kollegor har förstått vad man menar. Eller lika ofta genom att man själv tror sig ha förstått sin kollega rätt utan att ha fått bekräftat att så faktiskt är fallet. Men det finns knep som minskar missförstånden. Läs mer här.

Redaktionen

De personliga egenskaperna blir allt viktigare när företagen anställer nya medarbetare. Framförallt har den sociala kompetensen stor betydelse när företag ska anställa människor som är unga med begränsad arbetslivserfarenhet och referenser. När tjänster ska tillsättas i i servicenäringen är de personliga egenskaperna kanske viktigare än något annat. Läs mer här om hur det påverkar bemanningsföretag.

Redaktionen

Drygt 10 000 företagsledare och HR-chefer har listat nutidens viktigaste trender inom personalpolitik. Fortsatt väl omnämnt är digitaliseringen och hur den kan komma att påverka ett företags framgång. Det visar sig även att den unga arbetskraften prioriterar möjligheten till karriär och utveckling högre än någonsin vid ett val av ny arbetsgivare.

Läs mer HÄR!

Redaktionen

En färsk undersökning gjord av LO stärker nu de hinder ungdomar vanligen träffar på inom arbetslivet. Undersökningen visar bland annat att hälften av alla anställda i åldern 16-24 år har en tidsbegränsad anställning, men den påtalar också svårigheterna med att hitta ett heltidsarbete.

Läs hela undersökningen HÄR!

Är du ung och ute efter en trygg anställning? Vi på Davvero värderar hög social kompetens över arbetslivserfarenhet, med en strävan efter att ge unga en väg in i arbetslivet.

Har du vad vi söker? Se lediga jobb HÄR.

 

Redaktionen

Fler får jobb nästa år

Antalet människor som kommer i jobb fortsätter att öka de kommande åren. Det är framförallt i storstäderna som jobben blir fler och det är framförallt bland dem som redan har en stark ställning på arbetsmarknaden som arbetslösheten minskar. Däremot är det tuffare för dem som ännu inte har hunnit etablera sig på arbetsmarknaden, tex bland de yngre och de utomeuropeiskt födda.

Därför blir Davvero och andra bemannings- och rekryteringsföretag allt viktigare för att förbättra matchningen mellan de unga som ännu inte har hunnit etablera sig på arbetsmarknaden och arbetsgivare som söker efter ny personal.

Läs mer här!

 

Redaktionen

“Att det som är roligt och lönsamt är eftertraktat av de som befinner sig på arbetsmarknaden är såklart givet. Men frågan är om de förmågor som de medelålders har verkligen är eftertraktade av företagen?”

Läs hela vår debattartikel som Nyheter24 publicerat här!

 

Redaktionen

Enligt ny forskning av Institutet för Näringslivsforskning kommer digitaliseringen och automatiseringen att kräva högre utbildning av de anställda, då fler och fler av de enklaste jobben fasas ut som en följd av teknikens framfart. Vi på Davvero tror på ungdomars förmåga, och genom att träna vår personal i digitala kanaler tränar vi också vår personal inför framtidens utmaningar.

Läs hela artikeln här!

 

Redaktionen

Studentbild

Hos oss blickar vi framåt och tror på personlighet framför erfarenhet. Hos oss finns det därför inget krav på CV eller personligt brev utan här är det istället viktigt att du är nyfiken, engagerad och har inställningen att alltid vilja lära dig.

När du söker jobb hos oss lägger vi vikt vid:

  • Det intresse du visar för tjänsten och arbetsuppgifterna. För att vara engagerad krävs det att ha ett intresse för det man gör.
  • Din inställning till arbetet. Tänk på att visa din bästa sida, var på gott humör och tänk på att vara glad och trevlig redan vid första kontakten.

Hur visar man intresse på bästa sätt?

Att visa intresse redan i ansökningsfasen kan du göra genom att vara tillgänglig via telefon och mail, det visar att du bryr dig om arbetet. Att själv ringa upp oss även om det inte finns annons om en tjänst och särskilt om det finns en annons ute är ett hett tips, det visar stort engagemang.

TÄNK PÅ! Att lämna namn och kontaktuppgifter så att vi kan få tag på er 🙂

Vart kan man få tag på er för att visa intresse?

Ett annat hett tips är att följa oss på sociala medier som Facebook och Instagram, dels för att få en bild av hur vi är som arbetsgivare men också för att se när det dyker upp tjänster. Vanliga rekryteringskanaler är Arbetsförmedlingen, Blocket och Metrojobb. Det går också att nå oss när vi är ute på mässor, rekryteringsträffar och gymnasium, och såklart via vår mail och telefon!

Känner du dig stolt över ditt CV och gärna vill skicka in det ändå?

Det går såklart jättebra det med. Så vi tänkte bjuda på lite tips från rekryterarna vad som kan vara bra att tänka på vid användning av CV och Personligt brev.

Hur lämnar man in sin ansökan?

Som vi nämnt tidigare är ringa ett tips. Tänk på att personen kan vara upptagen (många av oss sitter i mycket intervjuer) så kom ihåg att lämna ditt namn och nummer eller maila och nämn att du har ringt.

Maila in din ansökan, antingen till en mailadress eller via en hemsida med ett rekryteringssystem.

Lämna in ansökan personligen. Det här tar egentligen mest tid från alla inblandade och kan upplevas som störande, då är det säkrare att boka in ett möte via telefon först.

Hur ska CV:t se ut? 5 snabba tips

  • Dina kontaktuppgifter ska synas tydligt
  • Strukturerad layout – inte för rörigt
  • Kort sammanfattning av vad du gjort på de olika tjänsterna
  • Börja med din senaste anställning först och gå sedan bakåt i tiden
  • Bild är inte nödvändigt

Hur ska personliga brevet se ut? 5 snabba tips!

  • Inte för långt, max 4 stycken på 4 rader var (ungefärligt)
  • Kort sammanfattning i början och slutet gällande varför du passar för tjänsten
  • Ta upp relevanta kompetenser och hur du har haft användning av dem (t.ex. i mitt arbete som kassabiträde fick jag användning av min förmåga att ge service då det är viktigt att alltid ge kunderna ett trevligt bemötande)
  • Har du inte tidigare erfarenhet så går det lika bra att ta upp delar från din personlighet som är viktigt för arbetet
  • Även det personliga brevet ska vara strukturerat och tydlig layout

Tänk på!

Söker du arbete via sociala medier så tänk på hur din profil ser ut utifrån

Mailar du så skriv ett kort mail tillsammans med ansökan om vad du fastnade för med tjänsten

Dubbelkolla att du bifogat filerna

För att söka till våra kontor:

Boden: jobba@silentium.se

Västerås:  jobbaivasteras@silentium.se

Stockholm: arbeta@silentium.se

 

Handelsminister Ann Linde vill modernisera EU:s marknadsregler med fokus på digitala företag och tjänsteföretag. Hon menar att denna sektor kommer öka i betydelse, och att vi bara har sett början till framtiden där digitala plattformar är en förutsättning. Alla företag tillsammans med politiker behöver underlätta omställningen för digitaliseringen och e-handeln, för att vi ska kunna behålla det välstånd som bygger Sverige.

Läs hela artikeln här!

 

Redaktionen

Socialdemokraterna och Moderaterna fortsätter att slåss om bilden av vem som har den bästa politiken för att fler ungdomsjobb ska tillkomma. Områden som skapar många jobb för unga som tex bemanningsbranschen, kundservice, IT-support och helpdesk nämns sällan som exempel från politiskt håll på var de nya jobben tillkommer. Kunskapen behöver öka hos politiker om vad som är de verkliga drivkrafterna för företagen och de unga.

Läs hela artikeln här!

 

Redaktionen

När vi lever allt längre behöver antalet arbetade år bli fler för att välfärdssystem och pensionssystem inte ska äventyras. Detta var en tes som Fredrik Reinfeldt drev som statsminister och som han nu vill driva på export. Det innebär också att det blir viktigare att fler börjar arbeta tidigare vilket ställer andra krav på bemannings- och rekryteringsföretag, arbetsförmedlingen och näringslivet i stort. Att ”utbildas i att arbeta” gör att arbeten inom tex kundservice, butiksjobb, helpdesk och IT-support blir viktigare.

Läs mer här!

 

Redaktionen

I en färsk undersökning som Comhem har genomfört konstateras att störst skepsis till Internets och digitala tjänsters inverkan på människor finns i de yngsta grupperna. Det kan naturligtvis bero på att de yngre har sett fler baksidor av digitaliseringen än vad de äldre har gjort, men också på att digitaliseringen är given för de yngre och de har inte sett något alternativ eller förändring såsom de äldre har gjort.

För att samhället ska klara av den digitala förändring som vi står inför behöver fler utbildas inom IT-området. IT-support, helpdesk och utvecklare är framförallt bristyrken i storstäderna.

Läs hela artikeln här!

 

Redaktionen

Den globala konkurrensen hårdnar och det finns ett växande behov av ökat fokus på innovation inom tjänsteföretag. Almegas forsknings- och innovationsråd menar att politik och myndigheter inte hänger med i den digitalisering som nu sker, där fler och fler företag uppger att det är svårt att hitta rätt kompetens på rätt tid och på rätt plats.

Där finns nu Davvero. Davveros rekryteringsmetod bygger på att vi selekterar hårdare än traditionella bemanningsföretag och vi kan dessutom erbjuda personal som praktiskt tränats i våra egna utvecklingscenter. Vi erbjuder den kompetens som våra kunder behöver – på rätt tid och på rätt plats.

Läs mer om vår tränade personal här och läs hela artikeln här!

 

Redaktionen

Arbetslösheten i Sverige minskar och framförallt fler unga mellan 18-24 år kommer ut i arbetslivet, visar Arbetsförmedlingen.

Att människor tidigt kommer ut på arbetsmarknaden och får ett första arbete har länge fastslagits vara en viktig faktor för att lyckas med en bra karriärresa. Det är här vi på Davvero kommer in. Davvero är bemanningsföretaget som lär unga människor att lära och ger drivna människor det första jobb som är nyckeln in.

Vi ger unga människor chansen att jobba inom kundservice och försäljning vilket utvecklar de sociala förmågor som krävs av allt fler på dagens arbetsmarknad. Vi vill stötta den positiva förändringen i arbetslösheten, och allt börjar med att fler får ett första arbete, tidigare.

Läs mer om arbetslösheten i Sverige här, och om vår personal här!

Redaktionen

En nyligen genomförd undersökning visar att 7 av 10 unga uppger att har tillräckliga kunskaper om privatekonomi. Ännu fler uppger att de inte känner till vilka levnadsomkostnader en flytt hemifrån skulle innebära.

Detta är exempel på kunskaper som inte lärs ut av varken skola eller arbetsgivare. Det är därför som Davvero behövs. Vi lär unga människor att lära och utveckla både sociala förmågor men också grundläggande kunskap om ekonomi som krävs på arbetsmarknaden idag, oavsett vilken roll i arbetslivet man kommer att besitta.

Läs mer om vår tränade personal här.

Läs hela artikeln om ungas bristande finanskunskaper här.

 

/Redaktionen

Allt fler arbeten förmedlas via nätverk och kontakter vilket missgynnar unga. Betydligt fler skaffar ett arbete via nätverk än via Arbetsförmedlingen. Det kan delvis kan bero på att andra kunskaper såsom samarbetsförmåga, servicekänsla och kreativitet efterfrågas idag vilket är svårare för en arbetsförmedlare att värdera.

Läs mer här!

 

Redaktionen

Ny på jobbet?

Ny på jobbet? Är det dessutom ditt första arbete är det inte alltid lätt att veta vad man ska tänka på. Vi på Davvero har sammanställt våra bästa tips till dig som ska börja på ditt första arbete.

Davvero_5R3A4446_max_FLV

1. Anställningsavtal
Se till att du får skriva under ett avtal på ditt nya jobb, och gå igenom avtalet noga. På så sätt är både du och din arbetsgivare överens om vad som gäller.

2. Kollektivavtal
Kolla upp om ditt nya jobb omfattas av kollektivavtal. Det innebär att företaget och facket är överens om vilka regler som ska gälla för dig. Det handlar om frågor rörande pension, lön och sjukersättning, sådant som kan vara användbart för dig i framtiden.

3. Semester
Semestern är någonting som många går och ser fram emot. Kolla upp hur semestern ser ut på just ditt nya jobb. Får du betalda semesterdagar eller semesterersättning? Om du vet hur din semester är utformad kan du lättare planera dina ledigheter och din ekonomi.

4. Lön
För många är en stor mening med jobbet att man faktiskt får ut sin lön varje månad. Acceptera inte att provarbeta gratis utan följ det enkla mantrat att om man jobbar så ska man få betalt för den tiden.

5. Arbetsmiljöpolicy
Kolla upp om din nya arbetsplats har en arbetsmiljöpolicy. En arbetsmiljöpolicy är till för att du som anställd ska må bra och trivas på ditt jobb. Det kan till exempel handla om nolltolerans mot alkohol/droger/sexuella trakasserier/mobbing osv.

6. Fika med gänget
När du är ny på jobbet kan det kännas svårt att finna sin plats bland de väletablerade grupperingarna av kollegor på jobbet. Försök ta en kopp kaffe och prata med dina nya arbetskamrater. De här är människor du kommer att spendera många timmar tillsammans med, och du har även chansen att skapa dig ett användbart kontaktnät för resten av livet.

7. Fråga och anteckna
Våga fråga vad som gäller på ditt nya jobb! Oavsett om det handlar om vilken klädkod som gäller eller hur lång lunch du har. Var inte heller rädd för att anteckna mycket de första dagarna, till exempel underlättar det kommunikationen om du slipper fråga om kollegans namn gång efter gång.

 

Vill du jobba med oss på Davvero? Klicka in dig här för att läsa mer.

Lycka till!

 

Redaktionen

Tidningen Kollega har valt att skriva om vår undersökning om ärlighet på anställningsintervju, och talar med en av våra medarbetare i deras artikel.

Att skarva under en anställningsintervju är helt okej, anser närmare sju av tio personer. Det visar en undersökning som också avslöjar att varannan tillfrågad under 40 faktiskt har förskönat sina egna kunskaper och sopat mindre goda egenskaper under mattan vid en anställningsintervju.
Läs hela artikeln
här!

Davvero_F_6Y7B9536_FLV

Redaktionen

Tredje och sista delen i vår miniserie är här! Denna gång frågar vi ut våra rekryterare om deras knep för att se igenom någon som överdriver under en anställningsintervju.

 – Du glömmer väl inte bort att du kan få träffa Ella, Eva och Ulf genom att söka jobb hos oss? Läs mer om Davvero och gör en intresseanmälan här.

Bild1

Hur märker du om jag överdriver?

Ella: -Genom att ställa rätt frågor så kan man genomskåda en person som överdriver. Om någon skruvar sig på stolen, rör sig mycket och har svårt för att ta ögonkontakt så är det en tydlig varningsklocka – när kroppsspråket säger en sak och det man berättar är en helt annan. Det kan även vara så att det finns luckor i det personen berättar vilket gör att man fattar misstanke om att personen överdriver. En person som är intervjutränad är dock svår att genomskåda.

Ulf: -Ett bra sätt att genomskåda någon är att vara påläst på CV:t och ställa öppna frågor. Var uppmärksam när man låter kandidaten redogöra för sitt CV.  Kolla om det finns luckor samt passager i redogörelsen som personen ifråga vill skynda sig igenom.

Eva: -Ofta kan man ställa en fråga flera gånger men på olika sätt och på så sätt få fram om personen överdriver. Det kan också visa sig i att kroppsspråk om det man säger inte stämmer ihop med sanningen. Till exempel kan man säga att någonting är jättekul men tonläget och minen är allvarlig.

 

Lycka till på anställningsintervjun! 

Redaktionen

Vi fortsätter att utforska temat ärlighet på anställningsintervju genom att släppa del två i vår miniserie. Till vår hjälp har vi återigen Eva från Västeråskontoret, Ulf från Stockholmskontoret och Ella från Bodenkontoret.

Bild1

Ge exempel på uppenbara överdrifter du stött på i en anställningsintervju!

Ella: -Det förekommer att man uppgett positiva egenskaper i sitt personliga brev men när man träffar hen i verkligheten så finns ingenting av det som man angett. Ett exempel är att man uppger sig vara social och utåtriktad men under intervjun sitter man med böjt huvud och endast svarar kort på frågorna. Som rekryterare får man ibland lirka ur personer svar för att få personen att visa sitt rätta jag trots nervositet och ny situation.

Eva: – Till exempel händer det att man säger att man har erfarenhet av försäljning men det visar sig efter ytterligare frågor att man har läst exempelvis marknadsföring eller ekonomi i skolan men inte alls har jobbat med försäljning tidigare. Ett annat exempel är att man beskriver sig som öppen och pratglad men knappt svarar på mina frågor under intervjun.

Ulf: -Jag kommer inte på något konkret exempel just nu, men jag läste om en rekrytering av en lastbilschaufför där det, efter att personen fått sin anställning, visade sig att han inte hade körkort. Personen hade varit så övertygande under intervjun att man glömde kolla den detaljen.

 

Redaktionen

Äntligen är hösten här och för många innebär även hösten en nystart. Det kan handla om att börja studera eller börja ett nytt jobb, det är inte ovanligt att man under semestern inser att det är dags att byta jobb. Därför passar vi på att utforska anställningsintervjuer och närmare bestämt ärlighet på anställningsintervjuer. Balansgången kring hur mycket man ska framhäva och undanhålla kan kännas svår. Vi börjar därför temat ärlighet på anställningsintervju med en tredelad miniserie där vi frågar ut våra egna rekryterare om just den här balansgången.

Till vår hjälp har vi Eva från Västeråskontoret, Ulf från Stockholmskontoret och Ella från Bodenkontoret.

Bild1

Hur ärlig ska man vara på en arbetsintervju när man berättar om sina styrkor och svagheter?

Ella: -Om man överdriver sina kunskaper så kommer det att visa sig. Att vara öppen och ärlig om styrkor och svagheter tyder på en person med bra självkännedom och självinsikt. Har du däremot ett dåligt självförtroende får du inte låta det förstöra dina chanser, det kan ju vara så att du besitter många bra egenskaper och kunskaper men inte vågar framhäva det. Våga framhäva dig själv!

Ulf: -Ärlighet varar längst. Jag tycker att man ska vara helt ärlig som arbetssökande och inte försköna vare sig sina kompetenser eller brister.

Eva: -Man ska vara ärlig eftersom lögner kommer fram i alla fall. Säger man att man är envis så finns det för- och nackdelar med den egenskapen. Berätta gärna själv om i vilka situationer det hjälper respektive stjälper dig så slipper jag ställa frågan.

 

Redaktionen

Att klä sig inför en arbetsintervju handlar om hur du vill uppfattas av din framtida arbetsgivare, i snitt tar det endast 15-20 sekunder för en rekryterare att göra sig en färdig bild av dig. Glöm därför alla tips som cirkulerar på internet och tänk istället på vilka signaler du vill sända ut.

Vilken färg passar din personlighet?

Att klä sig i svart brukar de flesta tycka känns som ett säkert stilval, men det representerar också drama, auktoritet och makt. Grått å andra sidan är lika stilrent, men sänder ut signaler om att du vill synas men inte dominera över andra.

Färgen brun står för trovärdighet och stabilitet, liksom beige räknas det som en lugnande färg som inbjuder till dialog. Färgen blå passar dig som vill kommunicera ut lojalitet, lugn och tillit. Klä dig i grönt om du hellre vill föra tankarna till framgång, säkerhet och naturen. Vit är färgen som visar på ordning och renlighet.

Förutom dessa färger kan en starkare färgklick göra ett större intryck på en framtida arbetsgivare, och göra att du blir bättre ihågkommen. Rosa för både män och kvinnor kan väcka känslor inom många branscher, och du kan bli tagen på mindre allvar samt verka yngre.

Känsla och efterforskning

Alla arbetsplatser är unika, och klädkoderna varierar från jobb till jobb. Var inte rädd för att göra efterforskning för att få dig en känsla för klädkulturen, gå in på företagets webbsida och se efter hur de anställda verkar klä sig eller ring receptionisten och hör vilken klädkod som gäller. Du kanske har möjlighet att spana in arbetsplatsen och se vilka som kommer och går och hur de väljer att klä sig?

Om du därefter klär dig lite mer uppklätt än de anställda visar du att du är ambitiös och tar jobbet på allvar. Om du istället är något nerklädd signalerar du mer slapphet och nonchalans inför jobbet.

Tänk på!

Tänk på att oavsett vilka signaler du väljer att förmedla till din framtida arbetsgivare så finns det några saker som gäller för alla. För mycket parfym, after-shave liksom cigarrettlukt kan dra fokus från dig som person, likaså för mycket smink eller mycket accessoarer. Även nerbitna eller ovårdade naglar kan gäcka ditt strålande första intryck, det signalerar orolighet och nervositet.

 

Redaktionen

Davvero_F_6Y7B9473_FLV
Att man känner sig mer självsäker när man klär upp sig har säkert de flesta upplevt. Men är det möjligt att man även presterar bättre när man klär upp sig? Och är det i så fall någonting man kan dra nytta av på jobbet? Vi träffade vår produktionsledare Hedra för att höra vad hon tycker.

Det har gjorts en hel del forskning kring kopplingen mellan klädsel och prestation, och professor Pine vid University of Hertfordshire beskriver till exempel att kvinnor iklädda baddräkt gör ett sämre resultat på matteprov än de som bär långärmad tröja. Läkare iförda sina vita rockar presterar också bättre, eftersom de associerar rocken med den kapacitet som förväntas av en läkare.

Hedra jobbar som produktionsledare på ett av våra kontor och hon tror att hur man klär sig och hur man presterar har ett klart samband. ”Sitter mysdressen på så hamnar man i många fall i en lugnare sinnesstämning. Är man däremot uppklädd kan det påverka självförtroende, energin och självkänslan och därmed prestationen” säger hon.

Studier visar också att en formell klädstil gör att vi tänker bredare och leder till ett större helhetstänkande – och du får ta del av fördelarna även om du bär kostym alla veckans dagar. ”Klädsel är ett sätt för oss att uttrycka oss. Klä gärna upp dig ofta, våga variera lite så blir det lite roligare de dagar man inte känner att orken finns. Självklart hamnar man i situationer som är nya och då är det alltid bra att vara redo, man träffar nya människor och vi har bara en chans att göra ett första intryck och här kan klädseln vara viktig att tänka på” fortsätter Hedra.

Eftersom ett allt tydligare samband syns mellan hur man klär sig och hur man presterar på jobbet, kan det vara så att arbetsgivare i framtiden ställer högre krav på anställdas klädsel? ”Det märker vi av redan nu att det är höga krav på klädsel i vissa branscher. Det är inte omöjligt att det ställs högre krav även i andra branscher framöver. Det viktiga är att man är hel och ren och klär sig i det man själv känner sig fin i” avslutar Hedra.

 

/Redaktionen

Vår vd Johan Talenti tycker att det är helt okej med skvaller på jobbet. Eller till och med riktigt sunt med skvaller på jobbet. I videon berättar han varför.

Det är alltså dags för oss att avhandla nästa ämne; skvaller på jobbet. Ett fenomen som kan resultera i både problem och välmående på arbetsplatsen.

Redaktionen

 

Nio av tio svenskar tycker det är okej att två arbetskamrater har en kärleksrelation på jobbet. Dessutom visar det sig att nästan var tredje faktiskt har haft en sådan relation.

Kan också tolkas som en tydlig deklaration för att kärlek såväl som jobb handlar om att dela vardagen och mot alla företagspolicys vars syfte är att förhindra kärleksrelationer på arbetstid. En förlegad syn som snarare får anses hämmande för arbetsmiljön och till viss del kränkande mot människors integritet.

En arbetsgivares rädsla för och svartsjuka mot mellanmänsklig kärlek på arbetstid är dessutom ett stort slag i luften, för den genomsnittlige löntagaren lär ändå ha sex vart sjunde år med en arbetskamrat.

Dagen efter ett debacle i kopieringsrummet på firmafesten är absolut inte bra för den psykosociala stämningen på jobbet. En spirande kärlek mellan två personer som lär känna varandra får däremot motsatt effekt.

Det är dags att skippa alla regler och omfamna kärleken på jobbet. För jobbets och människans bästa.

 

Per,
Redaktionen